DESAIN APLIKASI IDENTIFIKASI GAYA BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR MENGGUNAKAN WEB MOBILE

Leni Anggraeni(1), Khatomi Khatomi(2), Trisnawati Trisnawati(3),


(1) Prodi Sistem Informasi, STMIK Pringsewu, Lampung
(2) Prodi Sistem Informasi, STMIK Pringsewu, Lampung
(3) Prodi Sistem Informasi, STMIK Pringsewu, Lampung
Corresponding Author

Abstract


In general, every child or student has a different learning style. Educators or teachers should first know the ways and learning styles of their students so that they are able to choose the right teaching method so that the information and material presented can be well absorbed by students. A student must also know his own style and way of learning and be able to choose a method or way of learning that is good and in accordance with his own character. Students will learn if the material presented is interesting and they consider the material important. By applying the Research and Development (R&D) method with the ADDIE approach, implementation with limited trials to find out the shortcomings and inputs about the application that has been made, namely the application of an expert system to identify student learning styles using a mobile web. Therefore, making this application aims to create an expert system to identify student learning styles that aim to get good, effective, and efficient learning outcomes and are right on target in a learning cycle as the object is students or students, and as the implementation is the teaching teacher

Keywords


Gaya Belajar, Pendekatan ADDIE, Sistem Pakar

References


Ali, I. (2021). Pembelajaran Kooperatif (Cooperativelearning) Dalam Pengajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Mubtadiin, 7(01), 247-264.

Arikunto Suharsimi. 2010. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Cahyaningsih. 2018. Penerapan Model Pembelajaran Inovatif Kooperatif Tipe Tai (Team Assisted Individualization) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Cakrawala Pendas Vol. 4 No.1 Edisi Januari 2018.

Djamarah. 2004. Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik, Konsep, Landasan Teoritis, Praktis dan implementasinya. Jakarta: PT. Prestasi Pusaka Publisher.

Isjoni. (2010). Pembelajaran Kooperatif. Meningkatkan kecerdasan antar peserta didik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Jaelani, A. (2015). Pembelajaran Kooperatif, Sebagai Salah Satu Model Pembelajaran Di Madrasah Ibtidaiyya (Mi). Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 2(1).

Ni Made Ayu Suryaningsih, I Made Elia Cahaya, Christiani Endah Poerwati. 2016. Implementasi Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Permainan Dalam Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Indonesia Vol 5. No 2 tahun 2016.

Nurkencana. 2006. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: PT. Multi Press.

Nurdin dan Hamzah. 2015. Teori Belajar Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: PT. Kencana Prenada Media Grup

Priyanto. 2007. Keefektifan Pembelajaran Kooperatif Model Jigsaw pada Pembelajaran Kimia Siswa Kelas X Madrasah Aliyah Darut Taqwa. Malang: Tesis S2 PPS UM

Samadi Syuabrataa. 2007. Implementasi Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Permainan Dalam Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Indonesia Vol 5. No 2 tahun 2016.

Slameto. 2020. Belajar dan Pembelajaran. Bandung : Alfabeta.

Subali, B., & Mariyam, S. (2013). Pengembangan kreativitas keterampilan proses sains dalam aspek kehidupan organisme pada mata pelajaran IPA SD. Cakrawala Pendidikan, 3(3).

Taniredja,Tukiran dkk. 2012. Model-model Pembelajaran Inovatif. Bandung: Alfabeta

Ujiati Cahyaningsih. 2018. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tai (Team Assisted Individualization) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Cakrawala Pendas Vol 4, No 1.

Sadirman. (2004). Interaksi dan Motivasi Belajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Sardiman, A. M. (2011). Pendidikan Karakter dan Peran Pemerintah. Yogyakarta.

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Sukardi, Dewa Ketut. (1985). Pengantar Pelaksanaan Program dan Konseling di Sekolah. Jakata: Rineke Cipta

Soenyono & Basrowi. (2020) Form and Trend Of Violence Against Women And The Legal Protection Strategy. International Journal of Advanced Science and Technology. Vol 29 (5). http://sersc.org/journals/index.php/IJAST/issue/archive

Susanti, A., & Nuriyatin, S. (2015). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa (Effect on Student Motivation to Learn Mathematics achievement of Student). Jurnal Pendidikan Matematika STKIP PGRI Sidoarjo, 3(2), 151-158.

Uno, Hamzah B. 2011. Teori Motivasi dan Pengukurannya: Analisis di Bidang Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Wasty Soemanto. (2003). Psikologi Pendidikan. Malang: Rineka Cipta.

Winkel WS. (1997). Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Belajar. Jakarta: Gramedia.


Full Text: PDF

Article Metrics

Abstract View : 95 times
PDF Download : 44 times

DOI: 10.54892/jpgmi.v8i1.119

Refbacks

  • There are currently no refbacks.