PENANAMAN KARAKTER SOPAN SANTUN SISWA DENGAN PENERAPAN UNGGAH-UNGGUH BAHASA JAWA DI MI MUHAMMADIYAH KLIWONAN

Meilani Nur Maghfiroh(1), Muhammad Abduh(2),


(1) Prodi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Surakarta, Sukoharjo
(2) Prodi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Surakarta, Sukoharjo
Corresponding Author

Abstract


This study aims to identify what factors are the basis for the success of Javanese language uploads applied in MI Muhammadiyah Kliwonan. Qualitative case study methodology is applied in this study. MI Muhammadiyah Kliwonan students became research subjects with data collection methods through interviews and observations. In this study, data triangulation techniques were used for data validation, which included data reduction, data presentation, and conclusion drawing the findings of this study show that Javanese language uploads foster manners-oriented characters in MI Muhammadiyah Kliwonan is carried out by habituating to using fine Javanese language when learning and doing fun learning and teachers always set a good example. Schools should continue to teach Javanese and also provide training to teachers to help them deepen the subject. This is because there are still Javanese learning materials that use Indonesian and not all teachers are fluent in Javanese.


Keywords


Bahasa Jawa, Penanaman Karakter, Sopan Santun

References


Ambarwati, N. E. (2017). Piwulang Jawi : Journal of Javanese Learning and Teaching. Journal of Javanese Learning and Teaching, 5(2), 17–25.

Arafik, M., & Rumidjan, R. (2016). Profil Pembelajaran Unggah-Ungguh Bahasa Jawa Di Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 25(1), 55–61. https://doi.org/10.17977/um009v25i12016p055

Arfianingrum, P. (2020). Penerapan Unggah-Ungguh Bahasa Jawa Sesuai Dengan Konteks Tingkat Tutur Budaya Jawa. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 3(2). https://doi.org/10.24176/jpp.v3i2.6963

Azila, M. N., & Febriani, I. (2021). Pengguanan Tingkat Tutur Bahasa Jawa Pada Komunitas Pasar Krempyeng Pon-Kliwon di Desa Ngilo-ilo Kabupaten Ponorogo (Kajian Sosiolinguistik). Metahumaniora, 11(2), 172. https://doi.org/10.24198/metahumaniora.v11i2.34998

Bhakti, W. P. (2020). Pergeseran Penggunaan Bahasa Jawa Ke Bahasa Indonesia Dalam Komunikasi Keluarga Di Sleman. Jurnal Skripta, 6(2), 28–40. https://doi.org/10.31316/skripta.v6i2.811

Biantara, D. O., & Thohir, M. A. (2022). Analisis Komunikasi Siswa Kelas 6 SD Dalam Mengimplementasikan Muatan Lokal Materi Unggah-Ungguh Basa Jawa. Piwulang : Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 10(2), 181–189. https://doi.org/10.15294/piwulang.v10i2.56609

Hamna, H., & Ummah BK, M. K. (2022). Science Literacy in Elementary Schools: A Comparative Study of Flipped Learning and Hybrid Learning Models. Profesi Pendidikan Dasar, 9(2), 132–147. https://doi.org/10.23917/ppd.v9i2.19667

Haryati et al. (2017). Pembelajaran Bahasa Jawa di Sekolah Dasar. Seminar Nasional Hasil Penelitian (SNHP)-VII Lembaga Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 547. http://prosiding.upgris.ac.id/index.php/LPPM2017/LPPM2017/paper/view/1963

Latifah, N. N. (2019). Pembelajaran Muatan Lokal Bahasa Jawa Dalam Pelaksanaan Kurikulum 2013 Di Sdn Sambiroto 01 Semarang. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 149–158. https://doi.org/10.21009/jpd.v10i1.9571

Mackatiani, C., Mackatiani, N., & Imbova, M. (2022). Re-examining Institutionalized Schooling: A New Era in Basic Education Institutions in Kenya. Profesi Pendidikan Dasar, 9(2), 163–175. https://doi.org/10.23917/ppd.v9i2.20327

Mahardika, S., & Setyaningrum, F. (2020). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Pada Pembelajaran Bahasa Jawa Kelas V Sd Muhammadiyah Bausasran Ii Yogyakarta. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 3(3), 251–259. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v3i3.3184

Makrifah, A. N., & Ciptaningsih, C. (2023). Analisis Problematika Nilai Karakter Dalam Pembelajaran Bahasa Jawa Sekolah Dasar. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 2(2), 344–352. https://doi.org/10.55681/sentri.v2i2.509

Nadhiroh, U., & Setyawan, B. W. (2021). Peranan Pembelajaran Bahasa Jawa dalam Melestarikan Budaya Jawa The Role of Javanese Language Learning in Preserving Javanese Culture. 3(1), 1–10.

Nita, M. (2018). Analisis kemampuan membaca bahasa jawa pada siswa kelas II. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 35.

Prayitno, H. J., Wulandari, M. D., Widyasari, C., Nursalam, N., Malaya, K. A., Bachtiar, F. Y., Hermawan, H., Wulandari, D. T., & Aditama, M. G. (2020). Pemberdayaan Guru dalam Peningkatan Layanan Bimbingan Konseling di SD/MI Muhammadiyah Se-Surakata pada Era Komunikasi Global. Buletin KKN Pendidikan, 2(2), 56–62. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v2i2.11853

Rahayu, W. (2023). Penggunaan Dan Pemaknaan Bahasa Indonesia Pada Era Globalisasi. Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(1), 158–162. https://doi.org/10.58705/jpm.v2i1.117

Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.

Sayekti, I. C. (2002). Peran Pembelajaran Ipa Di Sekolah Dalam Membangun Karakter Anak. Prosiding Seminar Nasional Dan Call for Papers, 23, 218–226.

Tarmini, W. (2018). Kesantunan Berbahasa Civitas Academica Uhamka : Kajian Sosio-Pragmatik. Jurnal IMAJERI (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 01(1), 77–91.

Taufik, M. (2022). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Siswa Pada Era Digital Di SMAN 5 Jember.

Tiara Dewi, Muhammad Amir Masruhim, R. S. (2016). Pembelajaran bahasa jawa. Laboratorium Penelitian Dan Pengembangan FARMAKA TROPIS Fakultas Farmasi Universitas Mualawarman, Samarinda, Kalimantan Timur, April, 5–24.

Waruwu, M. (2023). Pendekatan Penelitian Pendidikan: Metode Penelitian Kualitatif, Metode Penelitian Kuantitatif dan Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 2896–2910.

Widiandhieka, A. P. T., Winarni, R., & Daryanto, J. (2023). Analisis permasalahan proses pembelajaran bahasa jawa materi geguritan kelas IV di sekolah dasar. Didaktika Dwija Indria, 9(1).

Yulianti, I., Isnani, A., Zakkiyyah, A. L., & Hakim, J. (2018). Penerapan Bahasa Jawa Krama untuk Membentuk karakter Sopan Santun di SD. Prosiding Seminar Nasional “Penguatan Pendidikan Karakter Pada Siswa Dalam Menghadapi Tantangan Global,” 11, 160–165.


Full Text: PDF

Article Metrics

Abstract View : 1 times
PDF Download : 0 times

DOI: 10.54892/jpgmi.v10i1.259

Refbacks

  • There are currently no refbacks.