PENGARUH PENDEKATAN HUMANISTIK TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
(1) Magister Manajemen Pendidikan Islam, UIN Sunan Kalijaga, Yogyakarta
(2) Magister Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, UIN Sunan Kalijaga, Yogyakarta
Corresponding Author
Abstract
Motivation in the learning process is needed so that students can be enthusiastic in learning. This research uses ex-post-fact quantitative method. The population in this study were fourth-grade students at MI Matlaul Atfal with a total of 23 students. The use of the sample itself with the total sampling technique where all the population is taken. Collecting data in this study used a questionnaire with a Likert scale. The data analysis technique used is an inferential statistical analysis which includes prerequisite testing and hypothesis testing. The results showed that 58.7% of student activity in PAI learning was influenced by the humanistic approach with a correlation value of 0.761 in the strong category. Even though the correlation value of student activity is in a strong category, it must always be increased not only in PAI learning but in other learning.
Keywords
References
DAFTAR PUSTAKA
Abdullah, A. (2017). Pendekatan dan model pembelajaran yang mengaktifkan siswa. Edureligia: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.33650/edureligia.v1i2.45
Ariska, N. (2020). Implementasi Teori Belajar Humanistik Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Dan Pengaruhnya Pada Perilaku Siswa Di Kelas Viii Mts Al-As'Ad Brambang Diwek Jombang. JoEMS (Journal of Education and Management Studies), 3(6), 25-30.
Bastian, A. (2022). Model Dan Pendekatan Pembelajaran. Penerbit Adab.
Djalal, F. (2017). Optimalisasi Pembelajaran Melalui Pendekatan, Strategi, dan Model Pembelajaran. SABILARRASYAD: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kependidikan, 2(1), Article 1. https://jurnal.dharmawangsa.ac.id/index.php/sabilarrasyad/article/view/115
Fajriyah, R. Z., Maemonah, M., & Maryamah, M. (2021). Teori Humanistik Kebutuhan Maslow dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Sekolah Dasar (Analisis Artikel Jurnal Sinta 2-6). JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(8), 893–898.
Hambali, H., Rozi, F., & Nuraini, D. (2022). Humanistic Learning Theory; Upaya Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Di Madrasah. Autentik: Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 6(2), 349–359.
Insani, F. D. (2019). Teori Belajar Humanistik Abraham Maslow Dan Carl Rogers Serta Implikasinya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. As-Salam: Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan, 8(2), 209–230.
Irham, & Wiyani. (2016). Psikologi Pendidikan. Ar-Ruzz Media.
Muslem, A. (2016). Mengatasi Ketergantungan Anak Melalui Pendekatan Humanistik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak (JIPA), 1(1).
Nasution, H. A., & Suyadi, S. (2020). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Humanistik dengan Pendekatan Active Learning di SDN Nugopuro Gowok. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 17(1), Article 1. https://doi.org/10.14421/jpai.2020.171-03
Perni, N. N. (2018). Penerapan Teori Belajar Humanistik dalam Pembelajaran. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 105–113.
Sugiyono. (2018). Metode penelitian pendidikan: (Pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R & D. Alfabeta.
Sulaiman, S., & Neviyarni, S. (2021). Teori Belajar Menurut Aliran Psikologi Humanistik Serta Implikasinya Dalam Proses Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(3), 220-234.
Wahyuningsih, E., Tolinggi, S. O., & Baroroh, R. U. (2021). Pendekatan Humanistik Melalui Permainan Edukatif Bahasa dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Sekolah Islam Terpadu. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.18196/mht.v4i1.12437
Widiandari, F., & Hamami, T. (2022). Pengembangan kurikulum pendidikan agama islam dalam pendekatan humanistik di indonesia. At-taÂ’dib: jurnal ilmiah prodi pendidikan agama islam, 164-174. https://doi.org/10.47498/tadib.v14i2.1562
Yuliandri, M. (2017). Pembelajaran Inovatif di Sekolah Berdasarkan Paradigma Teori Belajar Humanistik. Journal of Moral and Civic Education, 1(2), 101–115. https://doi.org/10.24036/8851412020171264
Article Metrics
Abstract View : 136 timesPDF Download : 33 times
DOI: 10.54892/jpgmi.v9i1.176
Refbacks
- There are currently no refbacks.