PERAN GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MENINGKATKAN KEDISIPLINAN SISWA MELAKSANAKAN SHALAT BERJAMAAH DI MTS NURUL ISLAM AIR BAKOMAN KECAMATAN PULAU PANGGUNG KABUPATEN TANGGAMUS

Sulaiman Sulaiman(1), Muhammad Idris(2), Sri Indah Cahyani(3),


(1) Prodi Manajeman Informatika, STMIK Pringsewu, Lampung
(2) Prodi Manajeman Pendidikan Islam, STIT Pringsewu, Lampung
(3) Prodi Pendidika Agama Islam, STIT Multazam, Lampung Barat, Lampung
Corresponding Author

Abstract


The purpose of this study is to describe the role of Islamic religious education (PAI) teachers and describe the supporting and inhibiting factors as well as describe solutions to overcome the inhibiting factors in improving the discipline of congregational prayer at MTs Nurul Islam Air Bakoman, Pulau Panggung District. This research method is qualitative field research. The data collection techniques are through observation, documentation, and interviews. The results of this study include 1) the role of Islamic religious education (PAI) teachers in improving the discipline of congregational prayer to familiarize the discipline of congregational prayer, all teachers play a role, methods of conveying and advising, teachers conducting evaluations; 2) the supporting factors are (a) high awareness; (b) good health; (c) the influence of good friends; and (d) a comfortable mosque; 3) the inhibiting factors are (a) low awareness; (b) poor health; and (c) the negative influence of friends; 4) solutions to overcome inhibiting factors are solutions to overcome inhibiting factors (a) low awareness; (b) solutions to overcome the inhibiting factors of poor health; and (c) solutions to overcome the factors inhibiting the negative influence of friends.


Keywords


teacher's role, improve, discipline

References


Alimni, 2016,“Penerapan Pembelajaran PAI Berbasis Strategi Concept Attainment (CA) DAN Number Head Togather (NHT) Dalam Meningkatkan Mutu Proses Dan Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMPN 20 Kota Bengkulu, At- Ta"lim ,Vol, No 2 Juli.

Basrowi, & Utami, P. (2020). Building Strategic Planning Models Based on Digital Technology in the Sharia Capital Market ? Journal of Advanced Research in Law and Economics, 11(3), 747–754. https://doi.org/https://doi.org/10.14505/jarle.v11.3(49).06

Basrowi & Maunnah, B. (2019) The Challenge of Indonesian Post Migrant Worker's Welfare, JARLE, Vol 10 Issue 4(42) https://doi.org/10.14505//jarle.v10.4(42).07

Fathurrohman dan Sulistyoerini. 2012. Meretas Pendidikan Berkualitas dalam Pendidikan Islam. Yogyakarta: Teras.

Hamalik, O. (2018). Pendidikan Guru Berdasarkan Pendekatan Kompetensi. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Heriyansyah. (2017). Nilai-Nilai Pendidikan yang Terkandung dalam Ibadah Shalat. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 04(08).

Hosnan, M. (2016). Etika Profesi Pendidik: Pembinaan dan Pemantapan Kinerja Guru, Kepala Sekolah, serta Pengawas Sekolah. Bogor: Ghalia Indonesia.

Hurlock, Elizabeth B. 1978. Perkembangan Anak Jilid 2. Jakarta: Penerjemah: Meitasari Tjandrasa. Erlangga.

Ismail, D. (2015). Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru PAI dalam Pembelajaran. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam.

Junaidi, A. (2017). Meningkatkan Keterampilan Shalat Fardhu dan Baca Al-Qur’an Melalui Metode Tutor Sebaya di SMPN 4 Lima Puluh Kabupaten Batu Bara. Jurnal Ansiru PAI, 01(01).

Majid, Rahman dan Amri, Sofyan. 2014. Kode Etik Profesi Guru. Jakarta: Prestasi Pustakakarya.

Maulida, A. (2018). Kompetensi Pendidik Dalam Perspektif M. Natsir (Studi Analitis Pemikiran Pendidikan M. Natsir dalam “Fiqhud Dakwah”). AlFikri: Jurnal Studi dan Penelitian Pendidikan Islam, 01(02).

Maya, R. (2013). Esensi Guru dalam Visi Misi Pendidikan Karakter. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 03(02).

Maya, R. (2017. Karakter (Adab) Guru dan Murid Perspektif Ibn Jamâ’ah AlSyâf’î. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 06(12).

Muslihun, M., Sarbini, M., & Maulida, A. (2019). Peran Guru Pendidikan Agama Islam (Pai) Dan Budi Pekerti Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Ibadah Shalat Berjamaah Siswa Di SMPIT Al-Hidayah Bogor Tahun Ajaran 2018-2019. Prosa PAI: Prosiding Al Hidayah Pendidikan Agama Islam, 2(1B), 259-268.

Nazir, M. (2011). Metode Penelitian. Bogor: Ghalia Indonesia.

Priansa, D.J. (2017). Menjadi Kepala Sekolah dan Guru Profesional: Konsep Peran Strategis dan Pengembangannya. Bandung: Cv Pustaka Setia.

Sarbini, M. dan Maya, R. (2019). Gagasan Pendidikan Anti Jahiliyah dan Implementasinya. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 08(01).

Shalih bin Ghanim. 2011. Fiqh Shalat berjammah Edisi Lengkap. Jakarta :Pustaka as-sunnah.

Yasyakur, M. (2017). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Kedisiplinan Beribadah Shalat Lima Waktu. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 05(09).


Full Text: PDF

Article Metrics

Abstract View : 144 times
PDF Download : 48 times

DOI: 10.54892/jpgmi.v7i2.108

Refbacks

  • There are currently no refbacks.